miércoles, 28 de noviembre de 2012

23 de novembre

El multimedia educatiu

Tipus de programes:
- Programes d'exercitació: proposen exercisis, de resposta tancada, normalment. Poden ser preguntes, més obertes o més tancades. 
- Tutorials i tutorials experts: incloen tot el coneixement sobre un tema concret i sobre tots els errors que es poden cometre en relació als diferents temes. 
- Bases de dades: hi ha una informació i la gent té la possibilitat de consultar-la. 
- Simuladors: s'utilitzen molt epr a fenòmens físics, químics, biològics...
- Constructors o micromons: hi ha unes normes amb les que hem d'anar jugant per a construir algo. EX: llenguatges de programació.
- Programes d'eines: Són els programes generals, de comunicació, fulles de càlcul, te3xtos, per a fer pàgines web, etc. 

Aquests programes tenen nivells de complexitat diferents, i ho veiem amb els nivells d'interacció que proposen als usuaris. Hi ha tres nivells d'interacció:

  1. Comportament físic observable: aparença de comunicaciço, comportament actiu. 
  2. Diàleg ordinador-usuari: comença la interacció com a diàleg, les resposes estan limitades. Informació modificable per a les accions de l'usuari, participació en els dos extresm del canal comunicatiu. Hi ha diferències entre la qualitat de la interacció i el grau d'intervenció. 
  3. Enfocament sociocultural: és la interacciço per excel·lència, la interacció social. Possibilitat de resposta o accés a una informació requerida per al subjecte. Concepte de mediació en la interacció entre l'individu i l'àmbient. Hi ha interacció entre el professorat i l'alumnat, i interacció social. Facilita condicions per a la col·laboració eficaç, reforçant la dimensió social de l'educació.

El diàleg sempre forma part de la interacció, però hi ha diferents nivells de diàleg. 

Per vuere-ho analitzarem dos programes reals. Els programes que mirem per analitzar la interacció i la complexitat són els següents:

- Programes de Edu365.cat: son programes amb activitats educatives per a infants i joves. En alguns veiem que no hi ha gaire itneracció, l'usuari només rep informació, no té una participació activa. En d'altres hi ha més interacció, l'usuari pot participar, informanr-se i contestar les diferents preguntes. Però la interacció no és gens personalitzada.

Si haguessim de dir el tiups d'interacció i d'aprenentatge que ofereix diriem què:
  • Avalua una resposta únia i limitada
  • Treballa una activitat cognitiva de memòria
  • Tasca de reconeixement i record
  • Representa al coneixement mitjançant només fets factuals i dades, cosa que no és suficient, no com a procés que es construeix. 
  • La interacció estarà en el segon nivell, hi ha diàlegs, però està bastant predeterminat. 
Aspectes positius: són fàcils d'utilitzar, ofereixen una resposta immediata, substitueixen a l'educador per a tasques ordinàries, útils per aprenentatges que requereixen automatització, respecte per a les diferències audiovisuals, és més útil per a l'alumnat amb necessitats educatives especials (perquè es basa en la repetició i és més visual)
Aspectes negatius: col·loca al subjecte en una posició (no promou la reflexió), posa l'oridnador com a garantia de la veritat, no hia ha interacció personalitzada normalment, no facilita la interacció entre l'alumnat, i no fomenta l'anàlisi de les respostes erronees. 

- Programa d'ordinador Scrathc: és un micromón o constructor. Comparant aquest programa amb el primer que hem utlitzat veiemq ue el nivell d'interacció és molt més elevat. En aquest cal planificar el que es farà i hi ha més compromís cognitiu. 
  • Promou un pensament lògic, expressió precisa
  • Facilita la comprenció de conceptes generals
  • Desenvolupament de l'heurística, del descobriment. 
  • Atuconsciència respecte els procediments que utilitxem epr a solucionar problemes (de manera simple), i en general de tot allò que fem. 
  • Coneixer la multiplicitat de maneres de realitzar una tasca
Hi ha una interacció més conscient amb el programa, aquests programes estan més aprop de la representació del coneixement coma procés de cosntrucció. 

Aplicacions educatives: instruments, obres de consulta, llibres, agregador de noticies, gestors d'inforamció, aplicaciosn multimèdia interactives, i generadors d'activitats i aplicacions. 

Altres critèris que es poden utilitzar, a part de la itneracció en l'aprenentatges, per a analitzar aquests programes sçon el caràcter multimèdia, la imatge, el dissen, la navegació i el funcionament tècnic.

Mitjançant una guía, fem un anàlisi i avaluació de'un programes informatico - educatiu, d'un programa multimèdia.

Programa multimèdia 

El programa que he analitzat és pot trobar a la pàgina web "Edu365.cat" i correspon al Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Està dirigit a infants de 3 a 6 anys, i a infants amb necessitats educatives especials.

L'objextiu que persegueix és desenvolupar habilitats de conversa a través de preguntes i respostes. Els continguts que tracta, a grans trets, són la comprensió lectora, l'ordenació de frases i la formulació de converses coherents; aquest congingut està compost per a cinc activitats diferents. Aquestes el que proposen és que el nen o la nena ordeni preguntes i respostes senzilles, associí les pgreuntes i les respsotes al personatge que li correspongui, ordenit les intervencions d'una conversa, i simuli una conversa amb sentit a través dels pictogrames gràfics d'un xat o un telèfon mobil.

És un programa d'exercitació, ja que les cinc activitats que el conformen presenten diverses preguntes i exercicis de resposta tancada. Quan l'infant comet un error en l'activitat aquesta avisa de que la resposta no es correcta, però no hi ha cap explicació.
Proporciona un aprenentatge sobre la construcció i comprenció de converses, de manera visual i dinàmica per als infants. L'aprenentatge es representa mitjançant el reconeixement, la comprensió i la reconstrucció, i el coneixement a partir de fets factuals i imatges dinàmiques.

No és un programa que es caracteritizi pel desenvolupament de valors, tot i així podriem dir que potencia la responsabilitat i l'autonomia dels infants, ja que són aquests els que han de dur a terme l'activitat des de prinicipi a final, corretgin els seus errors, sense l'acompanyament constant d'un adult.
Pel que fa a la facilitat d'ús, considero que aquesta està adequada al col·lctiu al que va dirigit, i que l'explicació és molt completa. Per una cantó penso que és un recurs que està força adaptat per a que els infants el puguin utilitzar sense necessitar l'ajuda continua d'un adult, però per altra banda, crec que no podem dir que sigui versàtil. Penso que caldria que hi hagués una daptació més concreta i individualitzara perquè arribés a tota la població infantl (exemple: infants amb necessitats educatives especials de tipus sensorial).
En quant a la qualitat de l'entorn audiovisual fer referència a que és llegible, és atractiu i proper al col·lectiu alq ual va dirigit i és molt representatiu de les diferents activitats.


Per últim, dir que és un programa que no té un alt nivell d'interacció, però penso que per al col·lectiu que està dirigit és força complet i adaptat.




No hay comentarios:

Publicar un comentario