lunes, 19 de noviembre de 2012

16 de novembre

Al començar la classe hem vist un vídeo sobre com ha evolucionat l'educació en els mitjans. 

Els mitjans audiovisuals
Són obres que s'expressen a través d'imatges i sons. Els principals mitjans són el cinema, la televisió, la ràdio i els vídeos. 

Són mitjans de comunicació massiva, però es poden conceptualitzar com  a productes de consum. Sempre s'ha tingut una concepció molt lineal d'aquests elements, però cal tenir en compte que el consumidor no és passiu, sempre hi ha una transformació del missatge i el producte. 

Des de la sociologia es considera que els mitjans audiovisuals conformen: 
- Una industria creixent i canviant que dona llocs de treball, que produeix béns i serveis, i que formen una institució en ells mateixos.
- Un recurs molt poderós 
- Un terreny en el que es discuteixen  aspectes de la vida pública 
- Una font dominant de definicions i imatges de la realitat social per als individus, grups i societats. Expressen valors i judicis normatius, juntament amb les noticies i els entreteniments. 

Estem molt sotmesos a aquests tipus de missatges audiovisuals, per tant podem dir que és una font dominant. Estem constantment exposats els missatges dels mitjans audiovisuals. Aquí entra l'educació per veure què pot fer amb aquests mitjans i/o missatges. 

Tres enfocaments del principi de l'educació:
- Enfocament gramaticalista o del llenguatge audiovisual (so i imatge): missatges construïts a partir de la relació dels components. Permet descodificar els missatges. 
- Enfocament centrat en la tecnologia: saber utilitzar els diferents materials i programes.
- Enfocament socio-ideològic de l'anàlisi dels continguts i missatges dels mitjans: anàlisi dels continguts del missatges audiovisuals. 

Concepcions d'ús en educació: treballar per a una autonomia crítica.  

Hi ha un ús escàs per a diversos motius: 
  • Dificultats dle mitjà: alt cost, el mercat dels audiovisuals enfront al mercat del llibre de text i la poca producció per a l'educació.
  • Dificultats del professorat: falta de formació tècnica i didàctica
  • Dificultats del centre: poca dotació, ubicació allunyada del context aula i resistència a allò audiovisual.

Algunes aplicacions: 
- La televisió educativa: l'escola per televisió, desenvolupaments televisius per a l'escola, la televisió interactiva. 

- La web audiovisual: la web sempre ha estat audiovisual, tot i que sigui en potencia. Els avenços tècnics han incrementat la presència audiovisual en la web, i per últim, la possibilitat de publicar vídeos. Cal tenir en compte que aquest recurs té la gran possibilitat de reduir costos.  

Balanç i possibilitats

  • Aprendre a expressar-nos amb imatges (coneixements tècnics, expressius, estratègies d'aprenentatge). 
  • Aprendre a donar significat a la creixen quantitat de missatges audiovisuals
  • Crear versions alternatives a aquests missatge, crear la nostra pròpia visió, i fer anàlisi crític. 
  • Treballar amb els continguts de la televisió
  • Crear produccions audiovisuals que ens ajudin a comprendre millor
  • Utilitzar el bagatge audiovisual ja produït: interacció i integració significativa
  • Ser productors de versions de la realitat.

La possibilitat que més considero més rellevant de les que he anomenat anteriorment és el de crear versions alternatives a els missatges audiovisuals, crear la nostra pròpia visió i fer un anàlisi crític. Penso que és important perquè aquests missatges, actualment, formen part de tots els àmbits de la nostra vida i cal que aprenguem a crear la nostra pròpia perspectiva i manera d'interpretar-los. Una imatge que penso que pot ser representativa del que acabo d'exposar és la següent: 



1 comentario: