Llibres de text i professionalitat
docent
Els ensenyants consideren les decisions del text com a quelcom que no ha de
ser sotmès a crítica, troben en elles seguretat i garantia del bon fer
professional. Les diferents concepcions del paper de l’ensenyant tenen en comú
la idea de que el docent és un professional que necessita disposar d’autonomia
per a desenvolupar la seva tasca. No tots els professors/es entenen de la
mateixa manera la professionalitat, no tots reivindiquen el mateix marge d’autonomia.
Cal tenir en compte el paper que els llibres de text juguen en la configuració
de la professionalitat docent.
L’objectiu de la investigació que fa l’autor és demostrar la relació entre l
‘ús dels llibres de text i la desprofessionalització dels professors, conèixer si
l’ús dels llibres de text tenen repercussions en el desenvolupament
professional del professorat. L’objectiu final és contribuir a la millora de la
pràctica. En la investigació s’analitza el problema, s’extreuen unes hipòtesis i
es dur a terme una metodologia etnogràfica coherent amb un enfocament interpretatiu
de l’ensenyament. Per tal de comprovar les hipòtesis es realitzen entrevistes a
professors/es i s’han analitzat llibres de text, comprar el que el professorat
busca en els llibres de text i el que aquests realment contenen.
Les conclusions que s’extreuen de la investigació són les següents:
El llibre de text es situa fora de l’àmbit de la decisió del professorat
aspectes de l’ensenyament com la selecció de continguts i activitats. Es busca
objectivitat i concreció, el coneixement no s’interpreta ni es crea en
comunitat, sinó que existeix de forma predeterminada i s’ha de transmetre. El llibre
de text és un instrument al servei de la reproducció social i cultural,
proporcionen activitats que el professor pot limitar-se a aplicar. Ensenyar sense
tenir en compte l’entorn suposa una desprofessionalització, els llibres de text
no faciliten aquesta relació amb l’entorn. Els textos són massa tancats i no
permeten connectar amb experiències d’aprenentatge realitzades fora de l’escola.
La majoria de professors/es són conscients d’alguns dels inconvenients d’utilitzar
els llibres de text, però ho afronten, alguns admeten la existència de llibres
de text com a quelcom fora de tota reflexió crítica.
En resum, a través de l’ús dels llibres de text el professorat perd gran
part de la seva autonomia professional, el llibre de text condueix a un
desenvolupament de l’ensenyament dins d’una perspectiva tècnica. Els professors/es
perden qualificació professional a mesura que el currículum s’estandarditza i
es torna prefabricat, i el llibre de text contribueix en aquest procés.
A mòde de reflexió, comparteixo la idea de que els llibres de text són uns
recursos tancats, objectius i no tenen en compte el context, sense deixar espai
a l’objectivitat, la reflexió i la flexibilitat. A més, penso que limiten l’actuació
i intervenció dels professors/es. Per tant, estic d’acord, en que en certa mesura,
els llibres de text desprofessionalitzen l’actuació del professorat. Quan dic
en certa mesura és perquè no penso que s’hagin d’eliminar aquests instruments,
sinó que cal prendre una nova mirada cap a aquests; considero que no és negatiu
que siguin un recolzament i una guia per als docents, però que no passin a ser
l’eix vertebrador de l’educació i de les pràctiques docents.
No hay comentarios:
Publicar un comentario