miércoles, 24 de octubre de 2012

19 d'octubre

Codis QR

La classe d'aquest divendres s'ha centrat en els codis QR i ha estat  a càrrc de J.M Silva. És l'encarregat del departament de TIC i TAC, i promotor d'un programa de l'Ajuntament de Rubí, basat en la utilització de les tecnologies i les seves sortides, aplicat a la primària 

Quan ples tecnologies s'apliquen a l'àmbit educatiu parlem de tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement (TAC). 

Els codis QR són codis de resposta ràpida, són una evolució dels codis de barres tradicionals a un format bidimensional descodificable d'es d'un simple dispositiu mòbil o ordinador amb càmera i el sofware necessari.  Es creen al Japó l'any 1994 amb l'objectiu de gestionar l'inventari de les peces en una cadena de muntatge. 

En aquests codis hi podem introduir:
  • Texts i missatges: es poden generar textos de fins a 300 caràcters, podem facilitar l'escriptura dels missatges, generar el codi i escanejar-lo des del mòbil per enviar-lo. No es necessita connexió a Internet per a llegir-los. 
  • Targes de visita i targes multimèdia, i notes de calendari: les podem generar i imprimir, no necessitem connexió a Internet, les targes es guarden com a contactes, les notes de calendari es guarden directament a l'agenda.
  • Trucades de telèfon
  • URL: puc incloure una pàgina web, un àudio, un vídeo i una imatge. El codi no canvia si no modifiquem la URL, el contingut canvia quan modifiquem la pàgina. Es necessita connexió a Internet. 
  • E-mails, twitter i google place: obertura del programa de correu amb la direcció  a on s'ha d'enviar. Dades de geolocalització d'un punt, i accés directe al twitter. Sí que es necessita connexió a Internet. 
Per a generar un codi QR cal accedir a la pàgina web i seguir les instruccions que se't donen. 

Cada zona té unes característiques, a la ona del centre la informació està replicada:




Les aplicacions i utilitats d'aquests codis són diverses: publicitat, targeta de visita, informació addicional de productes, audiollibres, retolació, disseny, interacció amb un auditori, etc. En general, qualsevol vinculació dels objectes físics als recursos en línia. 

A nivell educatiu també té aplicacions com les següents:
- Es poden consultar les notes dels i les alumnes
- Enriquir amb informacions complementaries els documents impresos en paper que s'entrega a l'alumnat i al      professorat
- Enriquir amb vídeo els documents i llibres
- Enriquir amb àudio documents o llibres de text
- Convertir en audiollibre els llibres de lectura de la biblioteca d'aula
- Generar produccions textuals i gràfiques en paper i incorporar l'àudio de les mateixes
- Facilitar l'accés al es informacions institucionals esposant els QR ens els cartells d'anunci amb accés a informació de la pàgina web del centre, la tarja de visita del centre i informacions textuals curtes.
- Notes de calendari amb els dies de lliure disposició o amb el dies de vacances.
- Sistema de resposta ràpida per a millorar la interacció a l'aula (sistema de votació).
- Consulta d'ajuda per a la resolució de problemes i informació de determinats temes i aspectes. 
- Per a completar el treball de camp.
- Accés als blogs de la classe.
- Construcció d'àudio - murals i vídeo - murals per a classe, passadissos i exposicions del centre. 
- Elaboració de material didàctic amb elements multimèdia. 
- Adaptació del material i jocs didàctics per l'alumnat amb discapacitat visual.

Després de veure alguns exemples reals i experiències exitoses de les aplicacions i utilitats dels codis QR, parlem de la realitat augmentada.

Realitat augmentada

La realitat augmentada és el terme per a definir una visió directa o indirecta d'un entorn físic en el món real, els elements del qual es combinen amb elements virtuals per a la creació d'una realitat mixta a temps real. Consisteix en un conjunt de dispositius que afegeixen informació virtual a la informació física ja existent. En aquest can el que necessitem és un ordinador amb web cam i navegador amb els pluggins actualitzats i el Flash Player instal·lat. Per tal de poder-ho entendre millor hem parlat d'un exemple de Rubí, d'uns panels instal·lats en aquest ciutat, amb els quals pots rebre informació (explicada en format d'àudio o vídeo) sobre la rierada de l'any 1962.

El sistema de la realitat augmentada és el següent:

Captació --> identificació --> processat --> visualització



Visió personal

Des del meu punt de vista, aquests recursos tecnològics són molt útils i pràctics a més de  no ser gaire complicats d'utilitzar, però tot i així, penso que no s'ha de caure en l'error de pensar que ho poden abastar i solucionar tot. Quelcom negatiu que destacaria és que, tot i que la majoria de la població sí que ho faci, no tothom hi pot accedir. Per últim dir que, pel que hem vist, fins el moment, es centra molt en l'educació formal i penso que caldria aplicar-ho també en àmbits  no formals.


No hay comentarios:

Publicar un comentario