martes, 18 de diciembre de 2012

14 de Desembre

Col·laboració i/o intel·ligència col·lectiva

La intel·ligència coel·lctiva busca potenciar al màxim els coneixements i les capacitats d'un grup, mitjançant la col·laboració i cooperació dels individus que el conformen. 
És un grup de persones que interactuen i intercanvien idees, experiències, coneixements, etc. És un procés que dona lloc a un producte, ja sigui resolució de conflictes o crear quelcom.
Sempre és millor el coneixement que sorgeix de vàries persones que el que sorgeix d'una sola, tot i que aquesta sigui molt experta.
Una metodologia d'aprenentatge estretament lligada a aquest concepte és l'aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu. Aquest té com a premissa principal que les diferències són quelcom positiu i un potencial pe a l'aprenentatge, i no pas un obstacle. És important el treball en equip i que tots els  participants tinguin un rol actiu.


E-learinging o educació a distància 

Educació oferida a individus que estan geogràficament separats o actuen en temps diferents que el docent. l'Educació a distància ja existia abans d'incorporar els ordinadors com a mitjans, i més concretament les plataformes d'Internet. Actualment, l'ús d'aquestes no és únicament formatiu. 
Un e-learning no té perquè ser necessàriament col·laboratiu, té les eines per a ser-ho, però no és inherent que ho sigui. 


Característiques e-learning i aprenentatge col·laboratiu

Aplicacions en l'ensenyament i la formació - problemàtiques 

Anàlisi de la plataforma Campus Virtual de la UAB

Per a fer aquest anàlisi ens basem en els següents principis per al disseny i l'avaluació de propostes:

- Crear espais perquè els estudiants parlin i es comuniquin permanentment (forums, chat, e-mail, blogs, etc)
- Plantejar tasques que exigeixin activitat intel·lectual potent de l'estudiant
- Oferir un calendari detallat amb les tasques del curs
- Incorporar guies i recursos per a la realització autònoma de les activitats
- Estimular la motivació i la participació de l'alumnat
- Incorporar documents de consulta sobre el contingut en diferents formats
- Mantenir de forma periòdica la taula de noticies del professorat
- Establir públicament els criteris d'avaluació
- Oferir tutorització i feedback continuo entre professorat i alumnat, sobre tot en relació a l'avaluació.

Primerament, penso que cal dir que l Campus Virtual és una plataforma que complementa l'ensenyament presencial, per tant és probable que alguns dels principis no es compleixin pel tipus de plataforma que esdevé. 

El Campus Virtual és una plataforma informàtica que ofereix un espai virtual d'aprenentatge per donar suport als estudis presencials i vehicular als estudis no presencials. 
- Proporciona la possibilitat de que tant els estudiants com els professors es comuniquin permanentment, ja  
  que es poden enviar missatges electrònics i també hi ha l'opció de crear forums. 
- Les tasques que es plantegen son molt variades segons el tipus d'estudi, d'assignatura i de professor que les 
  requereixi. Tot i així, al està emmarcat en un context universitari se suposa que son tasques que exigeixen 
  activitat intel·lectual als estudiants. 
- Tot el professorat ofereix un calendari de les diferents tasques i activitats a realitzar durant el curs. 
- Hi ha guies i recursos per a dur a terme les diverses activitats en segons quins àmbits, ja que no tot el 
  professorat encomana les tasques mitjançant el Campus Virtual.  
- La motivació i la participació de l'alumnat penso que s'estimula durant les classes presencials no tant per la 
  plataforma virtual. 
- Pràcticament tots els professors ens proporcionen documents de consulta o complementació sobre la  
  matèria. 
- El manteniment de les noticies del professorat depèn una mica de cada professor en particular, però en la  
  majoria de casos és quelcom que acostumen a actualitzar sovint. 
- Els criteris d'avaluació sempre estan exposats públicament al Campus Virtual
- La tutorització, el feedback i la comunicació continuus entre el professorat i l'alumnat acostumen  a està  
  presents, tot i que no sempre es fan mitjançant la plataforma informàtica, sinó que a vegades tenen lloc a 
  partir de trobades i espais presencials. 

Per tant, podem dir que els resultats de l'anàlisi del Campus Virtual, segons els principis utilitzats, són molt positius. És una plataforma que compleix pràcticament tots els principis o requisits, tot i ser complementària a l'educació presencial. 




No hay comentarios:

Publicar un comentario