lunes, 1 de octubre de 2012

Articles

De les TIC a les TAC en l'ensenyament obligatori a Catalunya

Aquest article fa un recorregut històric i sobre l'evolució de les TIC al sistema educatiu de Catalunya, des de les diferents polítiques que hi ha hagut. El que reivindica aquest text és el fet de que és parla de TAC, quan el que es dur a terme a la pràctica, en realitat, son les TIC, com si fos un simple canvi de terminologia, que no arriba a engendrar una nova perspectiva sobre el paper de les tenclogies en l'educació formal. 

Crec que és un bon article que poder veure que les TAC són quelcom més que el fet de substituir el material acadèmic per material tecnològic, i per conèixer el camí que han recorregut les noves tecnologies. 

Màquines que ensenyen. Una visó dels mètodes d'ensenyament-aprenentatge amb ordinadors

Aquest article mostra els principals enfocaments d'ensenyament amb ordinadors en funció de les teories d'aprenentatge que els cobreixen. En aquest text podem conèixer com en les últimes dècades el qeu s'ha intentat és substituir la intervenció d'un tutor o professor mitjançant objectes físics. El fet és que es va confiar en que les màquines podrien superar moltes limitacions que els docents  podien tenir. 

Com ja diu l'article, penso que pensar així és un error ja que l'ensenyament és un procés on la interacció social és fonamental, la tecnologia és una eina molt útil per a mediar entre el coneixement i les activitats dels alumnes, però no podem pretendre que substitueixi els professors ni que sigui l'eix central de l'activitat educativa. 

Innovació pedagògica amb TIC i el desenvolupament de les competències de la informació i digitals

El que s'aborda en aquest text és el repte educació de la innovació del model d'ensenyament desenvolupat amb les TIC a l'aula, el que es proposa és que l'eix central d'aquest sigui el desenvolupament de les competències informacionals i digitals per tal de preparar l'alumnat com a ciutadans autònoms, intel·ligents i crítics en el segle XXI. L'article mostra com la incorporació de les tecnologies a les escoles no genera necessàriament innovacions dels mètode didàctics i de les pràctiques docents. Segons aquest, un dels territoris culturals més estimulants i potents que tenen els mestres i professors per aplicar i posar en pràctica els principis psicològics del constructivisme social i dels de l'alfabetització múltiple. 

Valoro positivament la lectura d'aquest article, ja que mostra el repte de la innovació tecnològica en les escoles, és clar que no és fàcil, i cal tenir en compte que és un procés lent, amb diferents obstacles i sotmès a vàries pressions. Tot i això, penso que cal destacar que no n'hi ha prou amb tenir aquesta visió transformadora  i innovadora, sinó que cal portar-ho a la pràctica escolar. 



No hay comentarios:

Publicar un comentario